Alle In’s & Out’s van de tuinmeubelbranche

Afbeelding

Ineens heb ik behoefte aan geruststelling; wil ik glimlachend denken: alles zal heus wel weer op zijn pootjes terechtkomen. Verlang ik naar louter goed nieuws en wil ik me wentelen in weldadige positiviteit. Maar ja, eenmaal ontnuchterd, volgt realiteit: over de hele linie staan branches behoorlijk onder druk. Ook de tuinmeubelbranche wordt niet gespaard, blijkt uit een rondje fact-checken bij retailers en tuinmeubelondernemingen. De schijn ophouden, wat als een totempaal is voor ondernemers, heeft geen zin en ook ontkenningsquatsch verliest het van realistische weergaven van feiten. Glasharde ontkenning met cijfergoochelarij over hoe goed het gaat: het past niet meer in een tijd waar transparantie een ‘nieuwe’ manier van kijken naar dingen is. Konden klaagzangen best wel op sympathie rekenen, nu worden ze vooral beoordeeld als kletskoek. De roze wolk heeft zich tot een druppel samengeperst. Het veelgebruikte adagium “de aanhouder wint” is nu even niet meer dan tegeltjeswijsheid. Palaveren over dat het om een ‘momentum’ gaat, is leuk voor in de kroeg. In de barre praktijk moeten we het nu hebben van duwen, sleuren, trekken en kleine overwinningen. Nederland is een poppenlandje aan de Noordzee, maar ik garandeer je dat de problemen in omringende landen groter en dieper zijn. Dit is mijn neutrale manier van signaleren, met de wijsheid van nu dat ik niet kan oordelen over de ontwikkelingen van morgen. Complete onverschilligheid past me niet en nu jubelen op deze plek zou mij ongeloofwaardig maken.

Afbeelding

Afbeelding

De invloed van Le Corbusier
Een van de invloedrijkste figuren in het tijdperk 1930-1960 was Le Corbusier, een Zwitsers-Franse architect en ontwerper. Hij introduceerde het concept van modulaire buitenmeubelen, die bestonden uit eenvoudige, geometrische vormen en materialen zoals staal en canvas. Zijn ontwerpen waren functioneel, comfortabel en baanbrekend in hun eenvoud.

Afbeelding

3 Days of Design in Kopenhagen ook platform voor tuinmeubelmerken
Onder het thema Keep It Real vindt van 18 – 20 juni de vakbeurs 3 Days of Design in Kopenhagen plaats. Een evenement dat jaarlijks groeit en steeds meer internationale bezoekers trekt. Naast een keur aan voorname Scandinavische merken voor interieur en decoratie, trekt het een groeiend aantal exposanten uit de internationale tuinmeubelbranche, zoals Tribù, Gandia Blasco, Houe, Cane-Line, EMU, Carl Hansen & Søn, Ethimo, Ferm Living, Expormim, Freifrau, Hay, Isimar, Molteni&C, Mindo, Kettal, Out-Sider en meer.

Afbeelding

Afbeelding

Nanda en Michiel van I Am Recycled hebben het hart op de goede plek
Het idee achter I am Recycled is ontstaan door iets te willen doen aan het gemak waarmee spullen worden weggegooid. Veel van deze materialen zijn namelijk duurzaam en hebben een eigentijdse uitstraling. Door deze materialen opnieuw of op een andere manier te gebruiken ontstaan er unieke producten. Nanda Player-Wintjes en Michiel Player houden zich al sinds 2019 bezig met het creëren van interieurmeubels van duurzame en/of hergebruikte materialen. Tijdens het productieproces proberen ze restafval te beperken of gebruiken deze weer (deels) opnieuw. Met de duurzame en circulaire buitentafel Accoya biedt I Am Recycled de mogelijkheid om ook voor de tuin rekening te houden met milieu en klimaat.  Voor het tafelblad is geen  standaard hout gebruikt, maar één van de meest duurzame houtsoorten die vandaag de dag te koop is. Het tafelblad is namelijk gemaakt van duurzaam gemodificeerd Accoya hout. I Am Recycled is gevestigd in Nijmegen.

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Henrik Pedersen: “Eigenlijk ben ik niet heel creatief”
We zien elkaar op de stand van Gloster in Milaan. Henrik Pedersen voelt zich er duidelijk op zijn gemak en dat is niet vreemd: de Deense ontwerper is artistiek directeur en werkt samen met zijn studio 365° Design aan de positionering van Gloster. Van de prachtige Archi stoel tot de indrukwekkende Bora stoel. Van de Grid Cabana tot de mooie Sway. Pedersen heeft veel Gloster-ontwerpen op zijn naam staan. “ Er leeft iemand in mij die heel creatief is, maar eigenlijk ben ik niet heel creatief.”

Afbeelding

Rene Anthonissen doet stap terug bij Life Outdoor Living
“De prachtige wereld van de tuinmeubel “handel”. Het kunstje van de handel geleerd van mijn vader en samen met mijn broer Jack hebben we het bedrijf uitgerold tot een volwassen speler in onze branche. De winkels van Buitenhof tuinmeubelen zijn inmiddels omgeturnd naar ons label Life Outdoor Living. Deze wereld heeft me enorm veel gebracht. Veel geleerd, veel plezier, heeft me de wereld laten ontdekken. Maar nu ga ik het stokje overdragen. De winkels zijn bij Jeroen Vrins in goede handen, en productontwikkeling moet met Taco van Kruijssen ook helemaal goed gaan komen.” Met deze woorden laat Rene Anthonissen via LinkdIn weten zijn operationale taken over te dragen.

Afbeelding

Hartman introduceert noviteit
Vorig jaar prikkelde Hartman de nieuwsgierigheid door voorafgaand aan SPOGA een glimp te introduceren van de TUBB stoel. Het zorgde voor een toeloop om de stoel in real life te zien. Dit jaar doet het bedrijf opnieuw een belofte, die mogelijk opnieuw zinnenprikkelend zal zijn. Naast de nieuwste uitbreidingen van de collectie voor 2026, met oog voor favorieten, komt Hartman met iets totaal nieuws. Een slimme oplossing, die comfort combineert met duurzaamheid met een functionele link naar wateropslag en het veranderend klimaat. Praktisch, verrassend en ontworpen met oog voor de toekomst, zo laat het Enschedese bedrijf weten. Komt dat zien!

Afbeelding

Afbeelding

Hoe interessant is SPOGA nog?
Een jaarlijks bezoek aan de grootste vakbeurs voor de internationale tuinmeubelbranche staat al decennia lang in de agenda’ s. SPOGA heeft zich, sinds de start ervan in 1968, ontwikkeld tot hotspot voor tuinmeubelen, waar nieuws en noviteiten worden gepresenteerd. Nederlandse tuinmeubelondernemingen waren altijd prominent aanwezig om hun collecties aan de (inter)nationale bezoekers te presenteren. Het was het startschot voor het inkoopseizoen. Maar tijden veranderen voor één van de duurste vakbeurzen: het aantal exposanten neemt af. We hebben kritisch gekeken naar de exposanten van 2025 en op de lijst zie je vooraanstaande merken als 4SO, Borek met YOI, SUNS, Tierra, Life Outdoor Living, Apple Bee, Hartman, Cosi, Lesli Living, maar ontbreken ook merken die een bijdrage leveren aan de representativiteit van de Nederlandse industrie. Nog opvallender is dat Duitse merken schitteren door afwezigheid en naar nu schijnt: de barbecue-sector behoorlijk is uitgedund. Tel daarbij op dat het aantal exposanten uit het Verre Oosten echt fors is toegenomen, dan beklijft de vraag: hoe interessant is SPOGA nog voor bijvoorbeeld de bezoekers? De geluiden dat men de voorkeur geeft aan een tweejaarlijkse editie worden luider en luider. Een aantal Nederlandse exposanten speelt serieus met de gedachte om de editie van 2026 over te slaan. Zonder op de zaken vooruit te lopen: het gaat niet om de minste merken.
SPOGA vindt plaats van 24 – 26 juni en start dit jaar niet onder een goed gesternte.

Afbeelding

Afbeelding

De kaas en ons brood
Met ruim honderdduizend webwinkelbedrijven en local heroes als bol, Coolblue en Picnic zijn we een ontwikkeld en autarkisch e-commercelandje aan de Noordzee. Toch? Schijn bedriegt.
Onder de streep besteden Nederlandse webshoppers méér bij buitenlandse dan bij binnenlandse spelers, die ruim honderdduizend webwinkeliers en local heroes ten spijt. Dat stelt ECDB althans in een nieuwe publicatie. Hoofdconclusie van de Duitse uitgever van online winkelstatistieken: e-commerce is cross-border e-commerce.
Vooral grote Chinese platforms eten veel kaas van ons brood. Nu Trump een handelstarievenoorlog is gestart, hebben zij hun pijlen extra op Europa gericht. Niet per se iets om blij mee te zijn; Shein en Temu overspoelen ons met onveilige producten, hoewel ze (door de oplopende druk uit Brussel) zeggen hun leven te zullen beteren.
Over goedkope spullen gesproken: Amazon Haul heeft zijn entree gemaakt in het Verenigd Koninkrijk, waar het gefaseerd beschikbaar komt. Mobile only, vooralsnog. Alle producten in deze uitverkoophoek binnen de Amazon-app kosten minder dan 20 pond, de meeste minder dan 10 pond. Ze komen bijna allemaal uit China, binnen twee weken. Bezorging van orders boven de 15 pond is gratis, daaronder betalen Britten 2,99 pond. Amazon bezweert dat producten veilig zijn en dat ze voldoen aan alle wet- en regelgeving en aan de eigen standaarden van het bedrijf. Een continentaal Europese entree van Amazon’s Temu-concurrent is een logisch vervolg.
Met ingang van 30 mei heeft bol de criteria voor externe verkopers aangescherpt. Het platform kijkt breder en scherper naar ondernemingen en weigert voortaan bijvoorbeeld partners die in de afgelopen 5 jaar veroordeeld zijn voor een strafbaar feit “waaronder maar niet beperkt tot: oplichting, heling, valsheid in geschrifte, verduistering en witwassen”. Verder is in de voorwaarden expliciet gemaakt dat partners gevestigd moeten zijn in de Europese Unie.

Afbeelding

 

0
Show Comments (0) Hide Comments (0)
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recent Posts: