Hoe kun je jouw merk, dienst of product onder de aandacht krijgen bij jongeren, in de steeds meer groeiende contentstroom? Dat is een probleem waar veel bedrijven tegenaan lopen. Met de overload aan video’s die per dag geplaatst worden op TikTok, berichten die live gaan op Instagram en de overige verleiding van social media, is het belangrijk om de aandacht te grijpen. En precies dat is lastig. Want één ding is duidelijk: als je jongeren wil betrekken bij jouw verhaal of goede doel, moet je hun wereld snappen — en er vol instappen.

Online gedrag van jongeren
Jongeren kunnen niet zonder hun telefoon. Uit het Jongerenonderzoek 2024 (uitgevoerd door Mediahuis, Wayne Parker Kent en Mediatest) blijkt dat jongeren tussen de 15 en 21 jaar gemiddeld 5,4 uur per dag op hun smartphone zitten. Het grootste gedeelte hiervan zitten ze op social media. De meest gebruikte socialmediakanalen zijn TikTok, Snapchat en Instagram. Social media is niet alleen hun belangrijkste nieuwsbron, maar ook de plek waar ze zich ontspannen, vergelijken en beïnvloeden.
Opvallend is dat bijna 30% van de jongeren zich weleens onzeker of verdrietig voelt na het gebruik van social media en eenzelfde percentage overweegt zelfs om ermee te stoppen. Toch blijven ze massaal actief.
De kracht van TikTok
Ooit van de term ShopTok gehoord? De samentrekking van shop en TikTok is een officiële functie van TikTok (nog niet in Nederland), en een trend waarbij creators producten laten zien, reviewen of aanbevelen. Voor e-combedrijven dé manier om producten aan jongeren te tonen. Jongeren kopen nu eenmaal veel via social media.
Uit een onderzoek van Lightspeed blijkt dat maar liefst twintig procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar zegt ‘verslaafd’ te zijn aan winkelen via social media. Het is voor je merk dus belangrijk om hier aanwezig te zijn en deze doelgroep te bereiken. Hoe je dat doet? Hier een paar tips:
- Werk samen met creators die unboxing video’s plaatsen of jouw product aanbevelen. Laat ze eerlijke en creatieve video’s maken – geen salesy video’s, maar content die aanvoelt als een aanbeveling van een vriend(in). Denk aan formats als:
- “Things you didn’t know you needed”
- “TikTok made me buy it”
- “3 reasons why I love this product”
- Zorg voor een inspirerend TikTok-account met een vorm van entertainment dat past bij je bedrijf. Bijvoorbeeld humor of herkenbaarheid. Houd je video’s kort en creëer herkenbare en snackable content. Speel in op trends en moedig klanten aan om je producten te delen via TikTok. Laat in eerlijke video’s zien hoe jouw merk achter de schermen is.
- Test met TikTok ads. TikTok biedt verschillende advertentieformats, waaronder:
- In-feed ads (tussen gewone video’s)
- Spark Ads (je promoot bestaande organische content)
- Branded effects en filters
- Ads die na het bekijken van een video verschijnen
Begin met een klein budget en blijf testen – authenticiteit blijft belangrijk, ook in advertenties. Neem een voorbeeld aan merken als HEMA, bol, Rode Kruis en KLM. Jongeren waarderen humor, zelfspot en onverwachte invalshoeken. Zorg voor een uniek format en een uitgesproken tone of voice. Die natuurlijk wel past bij jouw bedrijf.
Short video: tips en tricks
Om jongeren te bereiken, heb je een andere aanpak nodig. Jongeren strijden voor een betere wereld, maar willen ook kunnen lachen. Dus: bespreek serieuze onderwerpen met een knipoog, gebruik humor en memes en zorg voor herkenning.
Naast humor is het belangrijk om in te spelen op de emotie. Voor elk bedrijf geldt: denk na over je eigen unieke aanpak. Wat past bij jouw bedrijf en jouw boodschap?