Van het vertrouwde en kleinschalige kledingwinkeltje om de hoek, tot het snelgroeiende internationale online modeplatform. De non-food detailhandel is veelzijdig.
Richting 2040 liggen er vooral kansen voor ondernemers die de klant centraal stellen en slim inspelen op uitdagingen als digitalisering en verduurzaming.
Hoe je dat doet en waar je op moet letten, lees je in deze sectorvisie. Daarmee helpt Rabobank jou als ondernemer in de detailhandel om je voor te bereiden op de toekomst.
Onze sectorvisie detailhandel non-food in vogelvlucht
De sector bestaat uit veel verschillende spelers met verschillende businessmodellen en afzetkanalen, opererend in verschillende deelsectoren, waardoor het een dynamische en complexe omgeving is.
- De dynamische detailhandel levert nu én in 2040 een belangrijke bijdrage aan onze economie en de vitaliteit en leefbaarheid van Nederlandse binnensteden en dorpskernen.
- De consument is in de toekomst nog veeleisender, beter geïnformeerd en online actief.
- Verhoog via digitale oplossingen de klantwaarde en arbeidsproductiviteit om in te spelen op de steeds krappere arbeidsmarkt.
- In de snel digitaliserende markt zijn een frictieloze klantreis en onderscheidende strategie en aanbod voor jou als retailer onmisbaar. Als ondernemer speel je daarop in, bijvoorbeeld via samenwerking in de waardeketen.
- Alle retailers hebben in 2040 zowel hun aanbod als de onderneming verduurzaamd.
- Rabobank helpt zowel grote als kleine ondernemingen als de sector in geheel in de transitie naar duurzame, toekomstbestendige, circulaire en inclusieve businessmodellen.
Het kernprobleem
Veel bestaande winkels en winkelgebieden hebben een kwalitatief probleem terwijl ze juist een sterk attractieve omgeving moeten zijn waar de consument graag naar toe gaat.
Leeswijzer
In dit online magazine:
> De huidige detailhandel non-food in feiten & cijfers
> De detailhandel non-food richting 2040: vijf belangrijke transities
> Wat kun je verwachten van Rabobank richting 2040?
> Hoe nu verder? Kansen voor grote ondernemingen en kleinere nichespelers
Transitie uitdagingen voor de Nederlandse retailsector
SEO – economisch onderzoek schreef, in opdracht van sociale partners in de retailsector onder regie van Stichting 3xM, het rapport ‘Transitie uitdagingen voor de Nederlandse retailsector‘.
Conclusie is dat de retailsector tot 2030 jaarlijks €1,9 miljard extra moet investeren in verduurzaming, digitalisering en talentontwikkeling, wat neerkomt op ruim €11 miljard extra van 2025 t/m 2030. Zonder deze investeringen zullen vooral kleinere bedrijven onder druk komen te staan door internationale concurrentie en schaalvergroting. Investeringen in transformaties kunnen op korte termijn frictiewerkloosheid en krimp veroorzaken, maar op lange termijn banen behouden en economische groei stimuleren.
