RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling.
Deze keer Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk over de toename van nepwebshops.
Vorige week meldde RetailTrends dat HEMA sinds enkele maanden te maken heeft met frauduleuze websites die zich voordoen als HEMA-webshops. Uit navraag bleek dat de zorgen over online fraude groeien en kunnen rekenen op aandacht die reikt tot in de Tweede Kamer. Zijn die zorgen terecht? Is er sprake van een toename van webwinkelfraude? En wat kunnen retailers hiertegen doen?
Om maar met de deur in huis te vallen: is er inderdaad sprake van een toename?
“Zeker. Tot 1 september van dit jaar zijn er al 2.957 meldingen gedaan. Geschat wordt dat het aantal meldingen dit jaar nog verder zal oplopen tot 4.436. Dat zijn er 324 meer dan in 2023. Gemiddeld zijn consumenten dit jaar voor bijna 300 euro per persoon gedupeerd. Vorig jaar lag dit nog op bijna 225 euro.”